AZUB Ti-Fly - celoodpružená tříkolka

AZUB Ti-Fly - celoodpružená tříkolka
Rám: ALU
Zadní kolo: 20"/26"
Přední kola: 20"

Článek převzatý z  BentRider Online, autor článku Bryan J. Ball, překlad Anna Mabbettová.

Firma AZUB z České republiky se během posledních let nepochybně stala významným hráčem na trhu s ležícími tříkolkami. Jejich skvěle propracovaný skládací mechanismus, extrémně variabilní nastavovací systém, vynikající ovladatelnost a celkový design si získaly srdce mnoha fanoušků. Dosud ovšem neměli v nabídce jednu věc, kterou jiní výrobci tříkolek prodávají už léta. Celoodpružený model. Když se zákazníci ptali, kdy AZUB konečně s takovou tříkolkou přijde, dostalo se jim jen nějaké neurčité odpovědi. Když jsem se zeptal i já, bylo mi řečeno, že „mají rozdělaného něco fakt dobrého a chtějí to dotáhnout do detailů.“

 

A že si dali na čas. Vývojem svého nového kousku strávil AZUB víc než tři a půl roku a tato naprosto a úplně nová, „fakt coolová“ tříkolka je konečně tu! Seznamte se – AZUB Ti-FLY. Teď, když už ji AZUB vypustil do světa, můžu přiznat, že jsem měl na loňském Cycle-Conu možnost zkouknout pár fotek na mobilu jejich nejmenovaného zaměstnance. Moje okamžitá reakce byla: „Ty vole!“ Teď mám za sebou na tomto nováčkovi najeto už pár set mil a můžu říct, že moje reakce by byla naprosto stejná.

 

Většině AZUBáckých fanoušků bude zadní část Ti-FLY povědomá, je totiž v podstatě stejná jako u TRIconu 26. Ovšem z přední části, která novému modelu dala jméno, budete paf! Místo tlumiče, který výrobci tříkolek běžně montují někde kolem kingpinu se designéři z AZUBu rozhodli místo pevného kříže použít dvojici lehkých titanových listových pružin, tedy materiálu, který se používá v leteckém průmyslu.

 

Ti-FLY prostě vypadá úchvatně. I letmý pohled vám řekne, že před váma stojí něco velmi ale velmi neobyčejného. Lakování nebo eloxování titanu je v cykloprůmyslu absolutně nemyslitelné. Každičká součástka vyrobená z tohoto posvátného kovu by měla být ponechaná tak jak je, aby se člověk tou krásou mohl kochat. Listové pružiny z AZUBu toto pravidlo dodržují a s nápisem „Aerospace TITANIUM Grade 5“ tříkolce hrdě dominují.

 

Ani zbytek tříkolky se nenechává zahanbit a výborně ladí s exotickým předkem. Jak jsem se už zmínil, Ti-FLY jinak vypadá jako každá jiná AZUBovská tříkolka, což už je i samo o sobě hodně dobré hodnocení. Všechny jejich tříkolky jsou velmi dobře zpracované, poměrně neobvyklého vzhledu a robustně postavené. Obsahují také spoustu malých detailů a funkcí, které vás nutí je dlouhé hodiny zkoumat a zjišťovat, co všechno jste ještě neobjevili. Rychloupínáky jsou frézované z hliníku a červeně lakované, takže okamžitě víte, kam sáhnout. Strojově obráběný hlavní skládací mechanismus je přímo umělecké dílo, které vypadá, že přežije i výbuch. Abych pravdu řekl, celá tříkolka prostě budí dojem, že vydrží všechno a přitom nevypadá ani moc industriálně. A tahleta má ještě k tomu všechny ty titanové kousky, nad kterýma by se člověk mohl uslintat! (Buďte bez obav, titan nekoroduje.)

 

Co se týče barevného provedení, AZUB nabízí v podstatě všechny odstíny nebo barevné kombinace, jaké si jen smyslíte. Já jsem nešel do žádné divočiny a svoji Ti-FLY jsem objednal v odstínu, který jakoby z oka vypadl BentRider Blue (i když AZUB mu tak neříká), plus obvyklou červenou pro AZUBovské součástky. Celkový efekt oku velmi lahodí, tak akorát aby se člověk pyšnil, ale není to až moc.

 

Pro všechny AZUBovské kola a tříkolky si můžete vybrat z ohromujícího množství výrobních komponentů, od základní 24-rychlostní verze až po unikátní 18-rychlostní převodovku Pinion. K dispozici je také široká škála brzdových mechanismů, od dvou velikostí bubnových brzd až po mechanické či hydraulické disky.

 

Komponenty pro svou Ti-FLY jsem vybral ze střední hladiny. Celý převodový systém včetně řazení, přehazovaček a převodníku je 27-rychlostní Shimano Deore. V AZUBu si „Rapidfire“ Shimano řazení velmi oblíbili a už roky je používají u většiny svých kol a tříkolek. Časem tak vyvinuli bezvadně fungující způsob montáže. Řazení je pohodlně nastavené a ovládání velmi intuitivní. Komponenty Deore už jsem neměl v ruce pěkně dlouho a musím přiznat, že i když je Shimano klasifikuje jako střední třídu, můj pocit z nich byl dost dobrý. Zadní přehazovačka je celokovová a vypadá skvěle, vlastně celý převodový systém budil dojem, že je výborně udělaný a všechno fungovalo dokonale. Já bych ani do dražšího Shimana XT nešel, jedině kdybyste chtěli být víc glam nebo prahli po těch extra třech rychlostech.

 

Přes svůj exotický vzhled je Ti-FLY určená hlavně pro turistiku, takže mě potěšilo, když jsem zjistil, že AZUB zvolil vhodné převody. Zadní kazeta má široký rozsah 11-34 a pro přední převodníky byl zvolen rozsah 48-36-26, oproti většímu „silničnímu“ 52-42-30, který se u drtivé většiny tříkolek používá. Se zadním 26“ kolem, které jsem na testovacím modelu měl, mi to dalo celkový rozsah 19-108 palců.

 

Co se týče brzd, pro Ti-FLY máte na výběr bubnové brzdy nebo hydraulické kotoučové brzdy, ale na můj model přišel se všudypřítomnými mechanickými kotoučovými brzdami Avid BB-7. Nemám k nim absolutně žádné výhrady. Přední kola jsou dodávány s plášti Schwalbe Tryker, zadní je Schwalbe Marathon Racer. Tato volba se de-facto stala pro většinu evropských 26/20 tříkolek standardem.

 

Samotné kola si AZUB nechává vyrábět na zakázku, s ráfky Remerx Fast Disc a moc pěknými AZUBovskými předními náboji. A teď se dostáváme k opravdu zajímavému místu, a to k zadnímu náboji. Místo konvenčního 135 mm zadní náboje s rychloupínákem AZUB zvolil 157mm náboj Syntace s masivní pevnou osou, přičemž kolo se dá odmontovat pomocí imbusového klíče, který je uložen uvnitř. V praxi to znamená, že výměna kola trvá zhruba stejně rychle jako s tradičními rychloupínáky. Pro toto řešení se AZUB rozhodl kvůli častým nářkům lehocyklistů, že tříkolky s většími zadními koly při zatáčení často trpí nešvarem kroucení kol.

 

Přiznám se, že jsem vždy záležitost s kroucením kol považoval za trochu přehnanou, ale musím říct, že na AZUBu jsem pocítil podstatný rozdíl. Když jsem se do nějaké zatáčky opravdu zapřel, skutečně jsem cítil, že zadek je o něco pevnější než jiné tříkolky s 26“ zadními koly, které jsem kdy zkusil. To známé jemné zakroucení, které někdy cítím na jiných 26“ nebo 700C tříkolkách tady bylo téměř neznatelné. Skoro by se až dalo říct, že ten rozdíl byl dramatický, zcela určitě jsem si ho ale okamžitě uvědomil a byl si pak mnohem sebejistější, že vydrží všelijaké kousky.

 

Vraťme se chvilku k odpružení... Myslíte, že nový AZUBovský systém předního odpružení funguje? Jedním slovem - ANO! Nárazy pohlcuje opravdu znamenitě, aniž by to mělo na ovládání ten nejmenší vliv. Dvojice předních hydraulických tlumičů je namontovaná do úhlu mezi listové pružiny Ti6Al4V (technický termín pro titan, který AZUB používá), aby se při šlapání zabránilo pogo efektu, a kvůli eliminaci poklesu odpružení při brzdění. Tlumiče fungují výborně. Zdvih vychází na dobře vypočítaných 1,6“, což bohatě stačí při jízdě na většině silnic i v náročnějším terénu. Jezdec si může odpružení vyladit dle své váhy, podle toho, jakou pružinu zvolí.

 

Jedna z věcí, které se mi na AZUBovském systému nejvíc líbí je to, že když jsem se snažil o opravdu stupidní kousky a přední odpružení jsem přetížil, tak jsem při stlačení necítil absolutně žádný náraz, ten pocit byl mnohem jemnější, žádné třísknutí kovu o kov. Prostě se to tak nějak úplně v pohodě zastavilo.

 

Celkově bych ten pocit z předního odpružení na Ti-FLY přirovnal někde mezi sportovnějším elastomerovým 1,6“ zdvihem od ICE a jemnějším pružino-elastomerovým zdvihem 2,4“ od HP Velotechnik. Ti-FLY má stejně dlouhý zdvih jako ICE, ale je o malinko aktivnější i když ne tak aktivní a luxusní jako HP Velotechnik. Hydraulické tlumiče u Ti-FLY jsou velmi účinné při jízdě do kopce a sprintování. V těchto situacích mi pocit z jízdy připomíná ICE a pogo efekt víc než systém HP Velotechnik.

Ani odpružení zadních kol u Ti-FLY nezaostává. Je to stejný systém jako má TRI-Con a sedí tu hodně dobře. Moje testovací tříkolka měla tlumič ze základní řady DNM DV 22, ale i s tímto byl zdvih dostatečný a odpružení fungovalo výborně. V nabídce jsou na výběr také vzduchové tlumiče.

 

Co se týče nastavení sedáku, je to hodně podobné TRIconu. Výška sedačky je 31cm, středová osa je asi o 13cm výš než sedačka, což vypadá trochu sportovně, ale nohy jsem ztuhlé neměl vůbec. Nasedání a sesedání je snadné, protože listy pružiny směřují dopředu. S AZUBovským IPS systémem (systém individuálního nastavení) si můžete samostatně nastavit sedačku i šlapák, takže dojde k optimálnímu rozložení hmotnosti. Řídítka jsou nastavitelné na úhel, ale ne na šířku, jedná se o skladové řídítka široké 23“.

 

Sedačku lze nastavit mezi 34 a 52 stupni, sama o sobě je o pár centimetrů užší než ICE, HP Velotechnik nebo Catrike, ale já sám jsem žádný rozdíl v pohodlnosti nepocítil. Hodně se mi líbil její tvar, je navíc velmi prodyšná a pohodlná.

 

Stručně řečeno, Ti-FLY je stejně pohodlná jako všechny další tříkolky z AZUBu, které jsou skvělé samy, jen má navíc tu přidanou hodnotu celoodpružení. Ani ten řetěz při jízdě neuslyšíte.

 

Jedna z věcí, co se mi na AZUBovských tříkolkách líbí nejvíc je jejich ovládání. Měl jsem trochu obavy, že v tomto směru to nové super vychytané odpružení pokazí reputaci jedné z nejpříjemnějších tříkolek této planety. S potěšením ale můžu oznámit, že k ničemu takovému nedošlo. Ovládání není sice tak rázné jako u jejích neodpružených kolegyň, ale z 95% se tomu blíží. To taky platí pro všechny celoodpružené tříkolky, které jsem měl kdy možnost vyzkoušet. Samostabilizační efekt titanových listových pružin působí jako jakýsi přirozený zkrutný stabilizátor, což znamená, že se Ti-FLY v zatáčkách skoro vůbec nenaklání.

 

Řídí se hladce, člověk s tím nemusí škubat a i při vysoké rychlosti je Ti-FLY perfektně stabilní, dokonce i když jedete přes hrboly. Brzdění ani šlapání nemá na řízení vůbec vliv. Vlastně když se nad tím zamyslím, je to jedna z mála tříkolek, která jede rovně i když sundám ruce za řídítek. Poloměr otáčení sice není tak malý jako u TRIconu, ale je stále velmi přijatelný.

 

Hmotnost mé testovací tříkolky byla i s pedály necelých 19kg, bez nosiče a blatníků. Na celoodpruženou tříkolku je to dost málo. Kdyby měla bubnové brzdy a víc základních komponentů, tak by byla o něco těžší, a s komponenty levelu XT zase trochu lehčí. Pro srovnání, můj HP Velotechnik Scorpion fs 26 s podobným vybavením vážil skoro 22kg, dvojčata ICE Sprint 26 fs a Adventure 26 fs se s pedály a vyplétanýma sedačkama obě dostaly na 18kg. Kdybyste se s vybavením víc rozšoupli, určitě se se svojí Ti-FLY pod 18kg dostanete.

 

Ta poměrně nízká hmotnost je sice hezká, ale o tom tříkolka až tak není. Když si většina zájemců o Ti-FLY bude na objednávce zaškrtávat políčka, hmotnost se bude spíš zvyšovat. AZUB se vždy zaměřoval především na trh pro turistiku a Ti-FLY není výjimkou. V nabídce je tak velké množství nosičů, blatníků a dalších vymožeností, se kterými Ti-FLY proměníte ve vynikající dálkovou turistickou tříkolku. A i když se ocitnete na odlehlém místě, můžete být v klidu. Přední odpružení má totiž jen velmi málo pohyblivých částí. Zkrátka vepředu se vám nemá moc co pokazit.

 

Byť je Ti-FLY tříkolka turistická, na to že je celoodpružená je taky hodně rychlá. Místo k sezení je celkem aerodynamické a nižší hmotnost je dost znát. S ICE Sprintem 26 fs to ani nemůžu porovnávat, protože ten co mám má laminátovou sedačku a „rychlé“ vybavení. Můžu ale říct, že na rovině je Ti-FLY přinejmenším stejně rychlá jako HP Velotechnik fs 26 a při jízdě do kopce, sprintování a při akceleraci je znatelně rychlejší.

 

Jedna z nejlepších věcí, kterou má Ti-FLY společného s TRIconem je skládací mechanismus. Skládání je hodně intuitivní a celou tříkolku lze složit do velmi malých rozměrů. Na to aby se vám vlezla do téměř kteréhokoli kufru auta, tedy když pomineme Porsche, vám stačí jen pár minut námahy. Pokud jste světoběžníci, Ti-FLY se vám v pohodě vleze do AZUBovské přepravní tašky určené pro TRIcon nebo si na ni můžete pořídit šikovný vozík (nebo box pro leteckou přepravu) či tašku na kolečkách.

 

A teď ta stinná stránka… cena. Základní verze Ti-FLY začíná na zhruba 5 200 $ a doplňková výbava není zrovna levná. I když jsme si vybrali poměrně skromné vybavení, cena se vyšplhala na 6373 $ a to jsme neměli nosiče ani blatníky. HP Velotechnik Scorpion fs 26 si pořídíte od 4699 $ a výš, ICE Sprint 26 fs začíná na zhruba 4 400 $. Prostě titan a všechny ty extra vychytávky nejsou zadarmo. Můžeme sice tvrdit, že ty extra náklady za to stojí, když si vezmeme všechny ty technologie, menší rozměry po složení a větší výběr barev a vybavení, ale to už musí zákazník posoudit sám. Špatnou volbou by nebyla ani jedna tříkolka, které jsem v této recenzi s Ti-FLY porovnal.

 

Myslím, že nejlépe Ti-FLY shrnu tím, že poukážu na délku svého textu. Moje recenze tříkolek obvykle čítají kolem 1500-1800 slov. V tomto případě jste si jich přečetli skoro 2500. O této tříkolce bych zkrátka mohl mluvit hodiny a hodiny. Vidíte jednu inovaci vedle druhé a všechny fungují. A to víc než dobře. Ne, levná opravdu není, ale jde vůbec určit nějakou cenu za ten opojný pocit, kdy se při jízdě díváte, jak vaše parádní titanové odpružení spolehlivě šlape? Pokud jste schopní cenu strávit a vytáhnout platební kartu, získáte opravdu stroj v mnoha ohledech neodolatelný.

 

Plusy – spousta inovací, které opravdu fungují, super odpružení, vynikající ovládání, malé rozměry po složení, extrémně kvalitní zpracování

Mínusy – pořizovací náklady

 

Více informací – http://www.azub.euhttp://www.azub.eu/ti-fly

Produkt / upřesnění výběru:
AZUB Ti-Fly - celoodpružená tříkolka
CENA: neuvedena

Ti-FLY 26

WHEELS: 20/20/26″
STEERING: indirect
FRAME: Hand welded in Czech,
ALU WELD: TIG method
REAR FORK: suspended with proper shock absorber
FRONT SUSPENSION: leaf spring suspension from aerospace titanium grade 5, 40mm travel
SEAT: ALU, mesh cover with pasive suspension, unisize
OVERALL WIDTH: 835 mm
OVERALL HEIGHT: 700 mm – 820 mm (depends on seat position)
OVERALL LENGTH: 1980 mm – 2230 mm (depends on boom position)
TRACK WIDTH: 755 mm
WHEEL BASE: 1238 mm
GROUND CLEARANCE: 95 mm (30% SAG, 1,5″ tyres)
SEAT BOTTOM HEIGHT: 260 mm – 290 mm (30% SAG, depends on seat position)
SEAT ANGLE ADJUST: 34 – 52 degrees
BOTTOM BRACKET HEIGHT: 440 mm – 490 mm (30% SAG, depends on boom position)
MAX LOAD (RIDER + LUGGAGE): 125 kg
MAX TYRE WIDTH: 60 mm
OVERALL WEIGHT: depending on components and accessories
HALF FOLDED WIDTH: 835 mm (650 mm without front wheels and mudguards)
HALF FOLDED LENGTH: min. 1265 mm
HALF FOLDED HEIGHT: 600 mm (depends on boom position)
EXTREME FOLDING: min. 790 x 690 x 380mm (without front boom 610 x 690 x 380mm)

Ti-FLY 20

WHEELS: 20/20/20″
STEERING: indirect
FRAME: Hand welded in Czech,
ALU WELD: TIG method
REAR FORK: suspended with proper shock absorber
FRONT SUSPENSION: leaf spring suspension from aerospace titanium grade 5, 40mm travel
SEAT: ALU, mesh cover with pasive suspension, unisize
OVERALL WIDTH: 835 mm
OVERALL HEIGHT: 700 mm – 820 mm (depends on seat position)
OVERALL LENGTH: 1850 mm – 2100 mm (depends on boom position)
TRACK WIDTH: 755 mm
WHEEL BASE: 1170 mm
GROUND CLEARANCE: 110 mm (30% SAG, 1,5″ tyres)
SEAT BOTTOM HEIGHT: 260 mm – 290 mm (30% SAG, depends on seat position)
SEAT ANGLE ADJUST: 34 – 52 degrees
BOTTOM BRACKET HEIGHT: 430 mm – 480 mm (30% SAG, depends on boom position)
MAX LOAD (RIDER + LUGGAGE): 125 kg
MAX TYRE WIDTH: 60 mm
OVERALL WEIGHT: depending on components and accessories
HALF FOLDED WIDTH: 835 mm (650 mm without front wheels and mudguards)
HALF FOLDED LENGTH: 1120 mm
HALF FOLDED HEIGHT: 530 mm
EXTEREME FOLDING: 790 x 690 x 340mm (without front boom 610 x 690 x 340mm)

Výrobce: AZUB

Tato značka vznikla prakticky společně se vznikem firmy AZUB BIKE. Nejdříve se jí pyšnila pouze ležatá kola, ale od minulého roku už můžete na silnicích vidět i dětské vozíky AZUB Tom a Jerry či odrážedlo AZUB Fík. Pod touto značkou bychom rádi nabízeli produkty, které dobře známe, pravidelně používáme a hlavně sami vyvíjíme. A to do nejmenších detailů tak, abychom zaručili co nejvyšší kvalitu a hlavně vynikajicí poměr mezi užitnou hodnotou a cenou.

* Váš e-mail:
* Vaše jméno:
* Váš přispěvek:
* Kontrolní text:

Napište ježíškovi

Chcete tento produkt pod stromeček? Pasujte někoho do role svého Ježíška a napište mu, jaké je vaše tajné přání.

 
Vyhledávání
Novinky

AZUB hledá Online markeťáka s vášní pro cyklistiku

AZUB hledá Online markeťáka s vášní pro cyklistiku

Hledámě pohodového a kreativního parťáka do týmu, který rozumí webům, aplikacím, Google Analytics, Facebooku atd.

Stěhujeme se! Likvidace skladu a posezónní výprodej

Stěhujeme se! Likvidace skladu a posezónní výprodej

Snížili jsme ceny vybraných produktů na úroveň, která rozhodně není nezajímavá - můžete si tak udělat velkou radost takříkajíc za hubičku.

AZUB bike Uherský Brod hledá brigádníka

AZUB bike Uherský Brod hledá brigádníka

Baví tě kola, víš co je přehazka, přesmyk a nipl? Jsi manuálně zručný? Chceš se něco naučit?

Katalog AZUB 2017

Katalog AZUB 2017

Nahlédněte do nového AZUB katalogu. Objevte novinky napříč naším portfóliem značek a přečtěte si dobrodružné rozhovory a články naších ambasadorů.

Informace

Přihlásit odběr novinek AZUB na email


 

Kde nás můžete vidět:

 

Festival Cyklocestování
Hradec Králové
4.-5.2.2017
www.cyklocestovani.cz

 

Festival Cyklocestování
Frýdek Místek 
10.-12.2.2017
www.cyklocestovani.cz 

 

Heart of Texas Recumbent Rally & Rodeo
Austin, Texas, USA
24.2.-26.2.2017
heartoftexasrecumbentrally.com

 

For Boat / For Caravan
Praha
10.-12.3.2017
www.forboat.cz
www.forcaravan.cz

 

For Bikes
Praha
31.3.-2.4.2017
www.forbikes.cz

 

For Family / Aktiv 55+
Praha
6.4.-9.4.2017
www.forfamily.cz
www.aktive55plus.cz

 

SPEZI
Germersheim, Německo
29.-30.4.2017
www.spezialradmesse.de 

 

EUROBIKE 2017
Friedrichshafen, Německo
2.9.2017
www.eurobike-show.com



Recumbent Cycle Con
Cincinnati, USA
6.-8.10.2017
www.recumbentcyclecon.com

 

skládací kola, lehokola, dětské vozíky, elektrokola

Tyto stránky ukládají soubory cookies, které pomáhají k jejich správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více o cookies Rozumím